Digitālā izrāde "Rolanda dziesma"

Publicēts: 19.02.21

Piedzīvojums digitālajā pasaulē

2021. gada 27. janvārī

Pārdomas pēc teātra trupas "Kvadrifrons" klausāmizrādes

,,Rolanda dziesma” noklausīšanās

Viedokļi.

Vai digitālā vidē dzirdētā izrāde „Rolanda dziesma” spēj radīt interesi par teātra mākslu?

Šobrīd, kad pasaulē plosās pandēmija, cilvēkiem tiek liegta piekļuve vairākām mākslas baudīšanas iespējām. Arī apmeklēt ierastu teātra izrādi nav iespējams, tāpēc digitālā izrāde „Rolanda dziesma” ir lieliska alternatīva, lai uz mirkli sajustu teātra „garšu” un pat teātra nemīlētājos raisītu interesi par šo mākslas veidu.

Ne velti digitālā izrāde „Rolanda dziesma” tika nominēta 2019./2020. gada sezonas „Spēlmaņu nakts” balvai kategorijā „Gada notikums digitālajā vidē”, jo izrāde patiesi atstāj paliekošu iespaidu uz tās klausītāju. Visbiežāk teātra apmeklējums ir kā liels, saviesīgs pasākums, kurā ierodas dāmas un kungi svinīgos tērpos, pēcāk klusi ieņem biļetē atrodamās sēdvietas un vairāku stundu garumā pacietīgi un klusi, bez jebkādām sižeta maiņas iespējām, vēro izrādi. Pilnīgs pretstats standarta teātra izrādes apmeklējumam ir „Rolanda dziesma”, kuru klausīties iespējams kaut naktskreklā, zem segas, ar karstu tējas krūzi rokās, bet, pats svarīgākais – izrādes skatītājs var izlemt izrādes tālākos notikumus.

Digitālās izrādes formāts ir neierasts, visu izrādi ir paredzēts klausīties telefona sarunā. Sākotnēji tas šķiet kā neliels apgrūtinājums, jo telefonam nepārtraukti jāatrodas blakus, taču izrāde ir tik interesanta, un pieļaujamās izvēles ir tik dažādas, ka sākotnējais apgrūtinājums ātri pārvēršas aizrautībā. Kāds varētu apgalvot, ka pilnvērtīga izrāde sevī ietver ne tikai audiālu, bet arī vizuālu konceptu, taču es tam nepiekrītu. Svarīgākais izrādē ir prasmīgi un saprotami paust sižeta līniju, un tas audiālajai izrādei „Rolanda dziesma” izdevās ļoti veiksmīgi. Šādas neierasta formāta teātra izrādes noteikti ir vērts piedzīvot, jo tās attīsta plašāku redzesloku un, protams, arī interesi par teātra mākslu. Piedzīvot ko jaunu un līdz šim neierastu noteikti ir tā vērts!

Renāte Zapane, 12.a klase

Šādu digitālu teātra izrādi es klausījos pirmoreiz. Interesanta pieeja tam, kā noturēt klausītāju uzmanību, tā sniedz vēl nebijušu pieredzi. Manu uzmanību piesaistīja tas, ka šī izrāde ir veidota pēc patiesiem notikumiem, bet pārveidota pavisam citā kontekstā.

Digitālajā vidē dzirdētā teātra izrāde dod iespēju iztēloties pašam ainas. Interesantu šo teātra izrādi padarīja tas, ka varēja veikt izvēles, kuram varonim sekot. Lai atklātu, kāda būs viņa turpmākā rīcība katrā situācijā. Brīžiem es domāju, kā būtu bijis, ja būtu izvēlējusies otru variantu, bet tas bija tas, kas radīja šo intrigu un ieintresētību.

Beāte Virskule, 12.a klase

Teātrī katrs noskatās režisoru radītu uzvedumu, taču digitālajā vidē katrs pats izvēlas, kuru varoni labāk iepazīt un pa kuru ceļu doties. Izrādē “Rolanda dziesma” var izvēlēties, vai kādam uzticies vai ne, vai vēlies prasīt padomu vai ne.

Karīna Dolženko, 12.a klase

Teātra izrādi personiskāku padarīja fakts, ka izrāde bija jāklausās, nevis jāskatās, tādējādi ļaujot klausītājam izveidot savu izrādes noformējumu. Nebija skaidrs, kā izskatās katrs izrādes varonis, tādēļ bieži iztēlojos cilvēkus, ieklausoties tēlu balsīs. Arī par ciematu, māju, tirgus un estrādes noformējumu biju atbildīgs es pats. Man bieži patīk fantazēt par savu nākotni vai ko citu, tādēļ izrāde, kurā visu laiku jālieto sava iztēle, mani īpaši ieinteresēja.

Ēriks Birziņš, 12.a klase

Manuprāt, izrāde “Rolanda dziesma” ir veiksmīgs mākslas interpretācijas veids, kas sniedz jaunu pieredzi ne tikai skatītājiem, bet arī veidotājiem un māksliniekiem. Es domāju, ka klausāmizrāde “Rolanda dziesma” ir darbs, ar kura palīdzību tiek atdzīvināta un jaunā veidolā ietērpta interese par teātra mākslu.

Una Vēvere, 12.a klase

Apmeklēt izrādes ir ļoti svarīgi, lai veidotu izpratni par kultūru un attīstītu pasaules uztveri. Taču atrast jaunus veidus, kā baudīt mākslu, vienmēr ir nepieciešams. Tas attiecas uz digitālā vidē dzirdētajām izrādēm. Tas ir jauns, unikāls veids, kā baudīt mākslu. Šāda pieeja teātra izrāžu veidošanā var radīt interesi par neierastiem un neparastiem mākslas veidiem.

Anete Mize, 12.a klase

Pēc digitālās izrādes noklausīšanās ne visiem radīsies interese, katram ir citādāka gaume, kādam nepatīk tik skarbas cīņas, kādam asinis, kādam izrādes leksika. Lielākoties, manuprāt, cilvēkiem radīsies interese par šādu izrādi tādēļ, ka to var klausīties sev vēlamā laikā.

Adriana Kokoreviča, 12.a klase

Izrāde "Rolanda dziesma" bija ļoti laba, kuru klausīties telefonā. Tās saturs bija aizraujošs un interesants. Domāju, ka melanholiskas, romantiskas izrādes būtu ļoti garlaicīgi klausīties. Ja cilvēks nevar būt teātra auditorijā, bet gan guļ mājās gultā, tad klausāmizrādei ir jābūt ar interesantu, asu, negaidītiem pagriezieniem bagātu saturu, lai spētu noturēt klausītāja uzmanību. Pirms sāku klausīties izrādi "Rolanda dziesma", domāju, ka nespēšu to visu noklausīties, ka zaudēšu interesi un pusi nedzirdēšu, jo manas domas būs, kur citur, tomēr stāsts bija tik aizraujošs, ka laiks pagāja nemanot.

Megija Anna Metsaota, 12.a klase

Attālinātajā pandēmijas laikā biju aizmirsusi par teātri un manu mīlestību pret to, bet izrāde šo mīlestību atjaunoja. Papildus prezentācija izglītoja ar literatūras un vēstures faktiem - par īsto franču eposu, Kārļa lielā karavadoni Rolandu un asiņaino sadursmi starp franču un basku karaspēkiem. Dodot izvēles iespējas klausītājam, izrāde nekļuva garlaicīga, jo vēlme nepieļaut nepareizo izvēli, lika iedziļināties izrādē vēl vairāk. Labprāt izrādi noklausītos atkārtoti un pieļautu pavisam citas izvēles, lai saprastu, kā vēl varētu izvērsties izrāde. ,,Kvadrifrona” versija ir lielisks risinājums skolēniem iepazīt teātri, kad tas nav pieejams klātienē.

Marta Spale, 12.a klase

Citādi viedokļi.

Teātra apmeklējums, nepametot mājokli, šķiet ļoti moderni un futūristiski, ko uzspīlēti novēroju arī lietotajā leksikā. Man škiet, ka režisors vēlējās izrādi padarīt pēc iespējas interesantāku jauniešu auditorijai, tādēļ uzkrītoši iesaistīja žargonismus un vienkāršrunas vārdus brīžos, kad tie nebija vajadzīgi. Ļoti iespējams, ir jaunieši, kuriem tas patīk un šķiet smieklīgi, taču manā mentalitātē teātris ir kas ļoti intelektuāls un kulturāls, tādēļ man šķiet, ka “viņam ie..sa pa galvu” nav profesionālākais veids, kā paziņot par varoņa traumu.

Elīna Klinklāva, 12.a klase

Manuprāt, esmu redzējis daudz dažādas izrādes, bet tik neizdevušos darbu kā “Rolanda dziesma” neesmu nedz redzējis, nedz dzirdējis. Man šķiet, ka teātra mākslai nepiestāv tik daudz lamu vārdu un barbarismu.. Ja būtu iespēja nolikt klausuli pirms kaujas sākuma, to noteikti izdarītu. Manuprāt, klausītājiem nav jāizvēlas tēlu miršanas veids, tas var ietekmēt cilvēku uzskatus un domāšanu. Cilvēki ar dažādām psihiskām nosliecēm šo darbu var interpretēt dzīvē.

Patriks Krūze, 12.a klase

Pietrūkst teātra smaržas, aktieru enerģijas un cilvēku kopumā. Nevar redzēt aktieru grimases, burvīgo aktiera meistarību var tikai saklausīt. Protams, laikā, kad nav iespējams apmeklēt teātri, šī ir brīnišķīga iespēja to darīt, taču joprojām esmu skeptiska par to, cik ļoti daudz enerģijas skatītājs var uzņemt no aktiera.

Elīza Marija Bogdanova, 12.a klase

Paldies latviešu valodas un literatūras skolotājai Inai Gaiķei!

Informāciju sagatavoja direktores vietniece Vineta Stīpniece

 

Attēls: https://satori.lv/event/klausamizrade-rolanda-dziesma-2

Kontakti

Adrese: Leona Paegles iela 1, Cēsis, Cēsu novads, LV - 4101

Tālruņi:
Skolas direktore: 29492378
Sekretāre: 64123611, 20230490
Direktores vietniece izglītības jomā: 64122979
Dežurants: 26196424

E-pasts: cvg@cesis.edu.lv

Pieņemšanas laiki

Iepriekšējā mājas lapa

Iepriekšējās mājas lapas adrese: old.cvg.edu.lv